Michael Buter

Er zijn direct twee eigenschappen die opvallen in de schilderijen van Michael Buter: intens kleurgebruik en een losse schilderstijl. De schilderijen ogen naïef opgezet, maar ook hier bedriegt de schijn. Buter is een schilder die onderzoekt, experimenteert en zoekt naar nieuwe betekenis-structuren. In het atelier zijn vele voorstudies te zien op papier en objecten die gebouwd zijn om de ruimtelijke wisselwerking van vlakken en kleuren te onderzoeken. De schilderijen van Buter zijn gebaseerd op deze studies naar de eigenschappen van composities en hoe ze waargenomen worden. Hij benadert het doek bij wijze van spreken als een sculpturale vorm, waarin diepte, volumes en vlakken een grote rol spelen.

Het spontane kleurgebruik en de schijnbaar onzorgvuldig opgebouwde perspectieven confronteren ons met de eerste paradox in zijn werk: een zeer ervaren schilder, met meer dan 25 jaar schilderservaring, maakt schilderijen die afkomstig lijken van een schilder die onbekommerd schildert, ongehinderd door kennis over de kunst van het schilderen. Nu blijkt juist deze onvolmaakte weergave van de zichtbare werkelijkheid mogelijkheid te bieden voor een beter besef van de verhoudingen die er toe doen in de schilderkunst. Deze tweede paradox is weer aanleiding voor de derde paradox en wel van de hantering van verf als materie om een compositie te 'bouwen'. Normaal gesproken maakt een realistisch schilder gebruik van dunne laagjes verf om zo goed en helder mogelijk het onderwerp te benaderen. Michael Buter is echter een verf -fetisjist, die in de opbouw met dikke lagen verf zijn helderheid vindt. Na dit alles vastgesteld te hebben verbaast het ons niet meer dat Michael Buter zijn opleiding heeft genoten in het nest van de Noorderlijke Realisten: Academie Minerva te Groningen (1975-1981)

Noorderhaven
Acryl op doek
75-150 cm
De rode engel
Acryl op doek
70-105 cm
Michael Buter
Michael Buter
 

Copyright © 2018 | Privacy statement  |  Links   |   Uwweb website CMS